دانستنی های علوم تجربی
دانستنی های علوم تجربی

بیماریهاى مثانه

بیماریهاى مثانه مزاحم كه بیشتر باعث ناراحتى بیمار مى شوند ورم مثانه است (سیس تیت ) بعد از آن سنگها و انگلها و زخمهاى داخل مثانه را میتوان نام برد.
ورم مثانه در مزاج گرم پرخون
علائم :
سوزش ادرار، بخصوص بعد از تمام شدن آن و تكرار ادرار و احساس ‍ سنگینى در قسمت پائین شكم .
درمان :
خون گیرى و دادن شربت كاسنى ، شربت گل بنفشه ، عناب و ترنجبین و خوردن ماءالشعیر بجاى آب و استفاده از شیره تخم خرفه و شیره چهار تخمه و جوشانده تخم انجره و گل بنفشه و ریشه شیرین بیان و كاكنج از هر كدام 15 گرم براى 5 روز توصیه مى شود.
شستشوى ناحیه مثانه با محلول گل بنفشه ، گل نیلوفر، و خطمى و پوست خشخاش .
برگ شلغم 15 گرم
برگ كلم 15 گرم
خارخسك 25 گرم
بابونه 5 گرم
بایستى نرم كوبیده بپزند و به شكل خمیر به ناحیه ضماد كنند.
و یا از ضماد گل بنفشه آرد جو گل خطمى یا آب كاسنى و آب تاجریزى به طریق بالا عمل نمایند.
مالیدن روغن بنفشه و بابونه به محل ، در تسكین درد مؤثر است و از جوشانده مرزنجوش ، بابونه خارشتر به صورت حمام داروئى استفاده مى شود، این محلول را باید صاف نموده در آب آن بنشینند براى تسكین سوزش ادرار از این نسخه مى توان استفاده نمود.
تخم كرفس 10 گرم
مغز تخم خربزه 20 گرم
عصاره شیرین بیان 10 گرم
با قدرى شكر به صورت سائیده و نرم شده 5 گرم صبح و 5 گرم عصر داده شود بعد از خوردن این دارو مى توان شربت سكنجبین یا شربت بنفشه نوشید.
ورم مثانه در سوداوى مزاج
این نوع نادرتر است ، براى درمان از شیره چهار تخمه و از جوشانده مارچوبه و انیسون و پرسیاوشان استفاده مى شود و محل مثانه را با آب جوشانده بابونه ، خطمى ، كتان ، شنبلیله ، تخم كاوشه ، خارخسك ، پرسیاوشان شستشو داده تا در كم كردن ورم و درد تسریع شود.
 
زخم مثانه
درمان را با تعدیل مزاج همراه كرده و آنچه در زخم كلیه مفید است در اینجا نیز قابل استفاده مى باشد بطور كلى داروهاى دستگاه تناسلى ادرارى بایستى از نوع خنك و سرد و یا معتدل باشد (در این حالات )
سوزش ادرار
این بیمارى در تعقیب عفونت هاى مجارى تناسلى و در تعقیب خوردن داروهاى محرك و گرم به وجود مى آید و یا لعاب به دانه و لعاب اسپرزه ، شیره تخم خرفه ، تخم كاهو، شربت بنفشه ، ماءالشعیر و شیره چهار تخمه تسكین مى یابد، خوردن آب انار با شیره چهار تخمه ، مغز بادام مقشر، كتیرا، نشاسته ، عصاره شیرین بیان ، گل ارمنى به مقدار مساوى براى درمان این بیمارى مفید است بایستى از جماع و از غذاهاى شور، محرك ترش و خیلى شیرین بپرهیزند، شربت بنفشه و كاكنج و اذخر گل و ریشه ایرسا و لاله سرنگون مفید و مؤثر است داروهاى ورم مثانه را میتوان در اینجا مورد مصرف قرار داد.
حبس البول یا رتانسیون ادرار
اگر نیامدن ادرار مربوط به مثانه باشد خطرناك نیست و لیكن كم شدن و یا عدم آن به علت بیمارى كلیوى خطرناك و آنچه مربوط به بزرگ شدن پرستات باشد نیز كم خطر مى باشد داروهاى متسع كننده مجراى ادرار كه گذشت در اینجا خیلى مؤثر است .
برگ شاه توت و ریحان كوهى جوشانده صبح و عصر میل نمایند، جوشانده برگ سماق و برگ كرفس مفید است حمام داروئى براى حبس البول مفید و مؤثر است در بند آوردن ادرار خیار را رنده كرده با اسپرزه و گل خطمى بر ناحیه مثانه ضماد نمایند تا در دفع ادرار كمك نماید مامیران 25 گرم جوشانده در یك لیوان یا اینكه مامیران را جوشانده آب آن را مخلوط با مرباى آلبالو بجاى آب مرتبا نوشند.
جوشانده برگ غافث داروى مؤثرى است .
ساده ترین درمان نشاندن بیمار در آب گرم مى باشد. در این موقع مى توان از نسخه زیر استفاده نمود (به صورت خوردنى )
آب جوشانده پرسیاوشان ، با شربت سكنجبین یا جوشانده برگ كرفس و مرزنجوش .
نسخه آب براى زن (حمام داروئى )
گل بنفشه ، بابونه ، گل خطمى ، خارخسك ، برگ كلم ، برگ كتان ، پرسیاوشان ، بصورت جوشانده صاف كرده و یا ضماد تخم شنبلیله ، گل بنفشه ، گل پنیرك ، بابونه ، مغز ناخنك ، با آب برگ كلم یا روغن خارخسك یا كوبیده این داروها در پیه مرغ یا روغن دیگر به ناحیه مثا
 
                                       منبع : http://www.ghadeer.org/salamat/Nskh_shfa/1/shafa.html


javahermarket

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ دو شنبه 23 خرداد 1390برچسب:بیماری مثانه , مثانه, بیماری, توسط غلامرضا غلامپور